Sunday 21 July 2019

Sijil Kemahran Malaysia Pendidikan Awal Kanak-Kanak , suatu pengiktirafan !

Oleh : Nor Azura Ismail
pnnorazuraismail@gmail.com


Sijil Kemahran Malaysia Pendidikan Awal Kanak-Kanak , suatu pengiktirafan !



Lama sudah tak sembang tentang Persijilan Kemahiran Malaysia (SKM) - Sijil Kemahiran Malaysia. secara pengiktirafan pencapaian terdahulu (PPT) ni. ( SKM-PPT) dalam bidang Pendidikan Awal kanak-kanak. 


Tadi ada kawan tanya tentang SKM ni. Semalam pun ada pegawai kerajaan intai-intai saya, nak tanya tentang SKM ni. Minggu lepas, kawan baru saya seronok kata nak kumpul kawan-kawan untuk mohon SKM PPT ni.

Buka whatapp, ehhh!!  ... Ada orang kata, dah lama dengar SKM PPT ini, tetapi tidak tahu bagaimana  hendak memohon pengiktirafan ini.  Hari tu. ada pula orang cerita dengan saya, dia dah mohon SKM dalam group besar, pastu...  senyap jer.
Tadi pula... buka emel, orang tu pun maklumkan dia jumpa info SKM dalam. blogspot saya,
jadinya, dia nak tahu lebih lanjut.


Tahukah tuan puan, SKM ini ada juga dijalankan secara sepenuh masa di pusat latihan seluruh negeri yang diiktiraf oleh agensi berkaitan. Jika SKM secara sepenuh masa bermakna , pelatihnya akan mengikuti kelas teori dan amali secara penuh sepanjang berada di pusat latihan. Yuran ? Hah, memamg adalah yuran latihan yang dikenakan, dalam beberapa ribu juga. Tempoh pun agak panjang juga. Sesuailah dengan bekal pelatihnya yang memang kosong pengetahuan dan kemahiran dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak ini.


Jadi, kepada mereka yang telah agak lama berkecimpung dalam industri ini, untuk dapatkan SKM , tak perlulah ikut kelas@ program sepenuh masa ini. Dapatkan sahaja persijilan ini secara pengiktiran melalui pencapaian pengalaman kita yang terdahulu.  Calon-calon sangat perlu mengemukan bukti kukuh tentang pengalaman berkaitan, bukan bukti tipu-tipu yer.


Saya ada sahaja  calon-calon yang sedang memohon SKM di bawah bimbingan saya tapi saya memang tapis calon-calon itu dan hanya pastikan yang benar-benar layak dan berkualiti jer yang memohon.
Ehh....awak personel yang cerewet ker??


Ehhh.. Saya kan personel Kemahiran yang evergreen dan tegar, maka menjadi tanggungjawab sayalah untuk memastikan kualiti persijilan SKM ini. Tak mahulah asal boleh jer.

Lagipun....
Saya yang menjalankan program persijilan SKM secara sepenuh masa ni., sangat tahulah perit dan mencabarnya sehinggalah seseorang pelajar sepenuh masa mampu dipersijilkan.
Tak kan SKM PPT nak dipermudah-mudahkan jer? Kalau ke tahap Diploma Kemahiran , lebih-lebih lagi lah. Tak kan mudahnya mengapai sesuatu yang tidak difahami secara jelasnya.

Hmmm...
Usah kata calon, nak jadi personel kemahiran ni pun banyak ler cabarannya. Ada orang suka. Ramai juga yang kurang senang. Pegawai Penilai lah kata kan...
😜😜


Matlamat saya!
Paling penting ialah untuk bersama menjaga kualiti persijilan ini.


Apa itu SKM?
Ni antara soalan cepu emas yang saya selalu tanya pada calon dan sangat terkejut bila ada juga yang tak tahu apa itu SKM, apa itu PPT dan kenapa mereka memohon persijilan ini.
Mana tak haru hati dan perasaan saya😭😭😭


Jadi, kut ada yang nak dapatkan SKM, pastikan dapat info yang terang dan jelas yer.

Ok..
Dah mempunyai pengalaman yang lama dalam sesuatu bidang?
SKM mampu mengiktiraf pengalaman anda itu.
InsyAllah.


Sijil Kemahran Malaysia Pendidikan Awal Kanak-Kanak , suatu pengiktirafan !
Hubungi saya di 0167235080 atau emel sahaja untuk maklumat lanjut.


Catatan,
#Norazura
Trainer & Fasilitator
Personel Kemahiran

No comments:

Post a Comment